Is een elektrische auto écht de meest milieuvriendelijke optie? Of valt dit ten opzichte van de diesel of benzine auto’s eigenlijk wel mee? In dit artikel proberen we deze vragen te beantwoorden. We bekijken de ecologische voetafdruk van een elektrische aandrijving en vergelijken die met de traditionele verbrandingsmotoren.
De belangrijkste maatstaf bij het berekenen van de ecologische impact is de CO2-uitstoot. Koolstofdioxide heeft immers direct invloed op de opwarming van de aarde.
De Europese groep Transport & Environment deed een studie waarbij ze de milieu-impact van auto’s op diesel, benzine en elektriciteit vergelijken. Hierbij houden ze rekening met:
Uit het onderzoek blijkt dat een benzineauto een gemiddelde uitstoot van 253 gram CO2 per kilometer heeft. Diesel scoort iets beter met 233 gCO2/km. Zoals eerder al gezegd, gaat het niet alleen om de uitstoot van de verbrandingsmotor, maar ook om de productie van het voertuig.
De meest vervuilende combinatie is een elektrische auto met een batterij uit China die rondrijdt in Polen, waar een groot deel van de elektriciteitsproductie door kolencentrales gebeurt. Maar zelfs in dit geval is er een CO2-besparing van 22% t.o.v. dieselauto’s en 28% t.o.v. benzine.
Hoe ziet de ideale situatie er dan uit? Dat is een elektrische auto met een batterij uit de EU die rijdt op stroom die grotendeels uit hernieuwbare bronnen komt (bijvoorbeeld Zweden). Deze combinatie stoot maar liefst 79% minder CO2 uit dan een dieselauto en 81% minder dan een benzinewagen.
Wie in Nederland elektrisch rijdt heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 97 g/km, en in België slechts 80 g/km. Dat is ongeveer 65% beter dan benzine en een besparing van circa 62% in vergelijking met diesel.
Er is nog meer goed nieuws, want de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s verbetert door:
Kies voor innovatie en een toekomstgerichte partner voor uw laadoplossing.